Ammattiostaja palveluita hankkimassa – mitä silloin pitää huomioida?
Palveluiden hankinta – on se sitten it-palvelua, kirjanpitopalvelua tai mitä tahansa muuta – koetaan hankalaksi. Asia on aivan sama kuin...
Moikka,
Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.
Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.
Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa.
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi.
ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.
2 min read
Veli-Matti Ohenoja
:
5. maaliskuuta 2020 klo 11.26.22
Jokainen on varmasti itse tilannut, tai ollut mukana projektissa joka ei mennyt ihan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. On tullut opittua itsekin puolihuolimattomasti ostetun projektin kautta, ettei laatua saa sattumalta.
Jäin pohtimaan tätä, kun eräs asiakkaamme kääntyi puoleemme pieleen menneen dokumentinhallintajärjestelmän käyttöönoton jälkeen.
Itse arvostan asiantuntijoita alasta riippumatta korkealle, kunhan asiantuntijuuden voi todentaa, joko sertifioinneilla tai muiden asiakkaiden suosituksilla. Näiden lisäksi käytettävät metodit muutoksen johtamisessa nousevat arvoon korkeaan jos kyseessä on liiketoiminnalle kriittiinen projekti. Lienee itsestäänselvää, että tiimiläisten sitoutuminen ja asenne, sekä aito välittäminen asiakkaasta tulee tuntua ja näkyä. Projektista tulisi tehdä ja ilmaista sen kautta asiakkaan tiimille projektin merkityksellisyys, jossa on todennettavat ja mitattavissa olevat hyödyt projektin päättyessä. Kirkkaampi tavoite on aina helpompi saavuttaa.
Kun keskustelimme asiakkaan kanssa, kävi ilmi ettei projekti mennyt pieleen kumppanin osaamattomuuden takia, vaan sen takia, ettei heidän käyttämänsä menetelmät projekteissa olleet riittävät ja asiantuntijoiden jättäminen yksin projektiin ei toiminut, vaikka asiantuntijat olivat osaavia. "Oman työn ohella" tehdyt projektit tahtovat jäädä vaillinaisiksi ja niitä on hankala päättää. Projektiin täytyy panostaa, jotta se saadaan maaliin sille tarkoitetulla tavalla.
Keskustelin myyntimme vetäjän, sekä palveluhallinnan vetäjämme kanssa ja he molemmat totesivat yhteen ääneen, että onnistuneen projektin edellytyksenä on asiakkaan liiketoiminnan ymmärryksen lisäksi yhdistelmä hyväksi havaittuja projektin- ja muutoksen johtamisen metodeja, sekä sertifioidut, kokeneet ja sitoutuneet asiantuntijat projektitiimissä. Projektin ammatillisuuden kasvattaminen vähentää kitkaa ja parantaa projektin sujuvuutta.
Document House tekee hyvin erityyppisiä projekteja asiakkaiden kanssa ja jokaiseen on omat toimivimmiksi havaitut tavat toimia. Emme niinkään puhu tiukasti projektinhallintametodeista, vaan erilaisista viitekehyksistä, joissa keskiössä on innovatiivisuus, sidosryhmien kanssa yhdessä työskentely, muutoksen johtaminen ja yhteistyöllä saatu kilpailuetu. Esim. ohjelmistoprojekteissa toimitaan käyttäen Scrum-viitekehystä:
Projektin tavoitteet, vaiheet, aikataulut, vastuuhenkilöt ja kaikki tärkeimmät asiat kirjataan yhteiseen projektisuunnitelmaan. Sen ei tarvitse olla raskas eikä työläs, mutta sen on oltava ajan tasalla, oikealla tavalla ohjaava, sekä läpinäkyvä toimittajan ja asiakkaan välillä. Ei tule väärinymmärryksiä, olettamuksia tai poikkeamia, joita ei haluta. Läpinäkyvyyden parantamiseksi on olemassa hyviä työkaluja, kuten esimerkiksi MS Teams. Parhaimmillaan hyvät työkalut ovat projektin "liima", jotka pitävät projektin jäsenet samalla työalustalla, tehokkaasti viestien keskenään ja josta projektin ohjausryhmä tai jäsenet voivat tarkistaa, missä projektin osalta ollaan menossa ja missä aikataulussa.
Toki riippuen projektin laajuudesta, projektiin valitusta kumppanista ja toimitettavan ratkaisun kompleksisuudesta voi metodit ja viitekehykset olla erilaisia, mutta tärkeintä on osata priorisoida ja vaiheistaa projektit niin, että asiakas saa projektin läpiviemisestä suurimman hyödyn omaan liiketoimintaansa ilman, että luodaan koko ympäristö kerralla uusiksi. Joskus voidaan todeta, että asiakkaan tarve on itseasiassa pienempi ja kevyempi, kuin mitä oletuksena alun perin on ollut. Siinäkin on oltava läpinäkyvyyttä riittävästi, että asiakas tietää mitä haluaa, mitä tarvitsee ja sen, mikä kannattaa tehdä. Projektin ketteryys tehostaa projektin läpimenoaikaa, mahdollisiin ongelmiin voidaan reagoida nopeammin ja näin hallita kokonaisprojektia paremmin.
Omalta osaltamme voimme todeta, että olemme pääsääntöisesti onnistuneet projekteissamme hyvin. Siitä on todisteena pitkä lista referenssiasiakkaitamme, sekä asiakkaat, jotka ovat projektin aikana tai sen jälkeen tehneet kanssamme palvelusopimuksen ja sitoutuneet kumppanuuteen kanssamme. Tehokas projektin läpivieminen kasvattaa luottamusta palvelun tarjoajan ja asiakkaan välillä. Päätetty hyvin mennyt projekti jättää jälkensä ja sen jälkeen on aina helpompi ponnistaa eteenpäin tuotettaessa asiakkaille lisäarvoa liiketoimintaan.
Mikäli mielessäsi on teidän liiketoimintanne kehitys ja pohdit miten kannattaisi lähteä liikkeelle mahdollisen tulevan projektin kanssa, sparraamme mielellämme myös uusia asiakkaita tarjoamalla ilmaisen tilannekartoituksen, johon voit valita sinulle parhaiten sopivan ajankohdan. Asiantuntijamme hoitavat loput. Varaa aika yhteiseen tilannekartoitukseen sivuiltamme.
Palveluiden hankinta – on se sitten it-palvelua, kirjanpitopalvelua tai mitä tahansa muuta – koetaan hankalaksi. Asia on aivan sama kuin...
Ethän jätä yrityksesi asiakirjoja tai sisältöjä yksilön tai sattuman varaan? Kameleon ohjaa yhdenmukaista toimintatapaa aina yritystasolta,...
1 min read
Satuin kysymään kollegani Mettalan Timon tuntemuksia siitä, minkälaisena hän kokee Kameleon-ohjelmistomme ja mitä se päällimmäisenä hänessä herättää....