Uuden vuoden tavoitteet

 

Tähän aikaan vuodesta kilpaillaan siitä, kenellä on kunnianhimoisimmat uuden vuoden lupaukset ja mittavimmat elämäntaparemontit luvassa vuonna 2016. Yrityksille prosessien tehostaminen ja liiketoiminnan kasvattaminen ovat hyviä uuden vuoden tavoitteita.

Pelkkä tavoitteen julistaminen ei ratkaise onnistumista, mutta on hyvä alku sille. Kuten muillekin uuden vuoden lupauksille, myös yrityksien tavoitteille on hyvä asettaa

  • määräaika ja
  • välitavoitteita.

Yritykselle prosessien tehostaminen on yksi keino muiden joukossa tavoitella liiketoiminnan kasvua. Kasvulle voidaan antaa vaikka prosentuaalinen tavoite vuoden 2016 loppuun mennessä. Noin, tavoite on auki kirjoitettu ja määräaikakin päätetty. Se oli helppoa. Sitten tullaan keinoihin ja välitavoitteisiin.

 

Miten tavoitteeseen päästään?

 

Pidetään tavoite kirkkaana mielessä: prosessien tehostaminen. Siihen on nykyisenä digiaikana lukemattomia eri vaihtoehtoja, halusit sitten mullistaa koko bisneksen kerralla tai lähteä liikkeelle pienemmistä kokonaisuuksista. Paperipohjaisten prosessien digitalisoiminen on yksi varteenotettava vaihtoehto prosessien tehostamiselle. Siitä lisää esimerkiksi tässä aiemmassa blogissamme.  

 

Valitsit sitten minkä hyvänsä digitalisoinnin kohteeksi, sen mahdollistamiselle on joitakin perusedellytyksiä. Niiden täytyy olla kunnossa toimialasta tai prosessista riippumatta. Aiemmin kirjoitin jo neljästä seikasta, jotka kannattaa ottaa huomioon. Ne olivat:

  1. asiakkaan odotukset & nopea reagointi
  2. asennemuutos
  3. älykäs data
  4. asiakasymmärrys

Perusasiat kuntoon

Voit ottaa välitavoitteeksi vaikka noiden neljän asian kuntoon laittamisen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Toiselle neljännekselle saat haastetta näistä kolmesta seikasta:

  1. It:n muuttuva rooli

Digitalisaation myötä it:n rooli ei ole entisellään. It ei ole pelkästään yhdistelmä tietojärjestelmiä ja teknologioita, vaan siihen liittyy myös johtamista, yhteistyötä ja priorisointia. (*Lähde: Ilmarinen & Koskela, 2015, Digitalisaatio – yritysjohdon käsikirja) Tämän takia it:tä ei voida enää pitää vain tukitoimintona. Se on pikemminkin kriittinen menestystekijä liiketoiminnan kilpailukyvylle.

 

Vaikka it:n rooli muuttuu ja kasvaakin, se ei tarkoita it-johtajien ylivaltaa. Digitalisaatio on pohjimmiltaan toimintojen, tuotteiden ja prosessien uudistamista, jossa informaatioteknologialla on iso merkitys. Kehittämisen ja uudistamisen liikkeelle laittaja eli projektin omistaja on silti joku muu kuin it-taho, uudistettavasta asiasta riippuen.

  1. Lisää digiosaamista

Digiosaaminen on yhdistelmä, joka koostuu nykyajan työelämän perustaidoista, ymmärryksestä digitalisaation vaikutuksesta yrityksen asiakkaisiin ja omiin työtehtäviin sekä syvällisemmästä erikoisosaamisesta.

 

Erikoisosaamista olisi hyvä hankkia organisaatioon laajalti eri aloilta, eikä keskittyä kapeakatseisesti vain yhteen. Esimerkkejä erikoisosattavista asioista löytyy mm.

  • asiakaskokemuksen kehittämisestä
  • digitaalisesta markkinoinnista
  • analytiikasta
  • lean-osaamisesta
  • kumppanihallinnasta jne.

Se, miltä eri osa-alueilta yrityksesi tarvitsee erikoisosaamista ja kuinka paljon, riippuu yrityksesi lähtötilanteesta ja tavoitteista.

  1. Huomioi tietoturvallisuus

Voisi sanoa jopa tietoturvattomuus, ellet ole vielä huomioinut tätä. Kyse ei ole siitä, kannattaako yrityksesi tietoja ja tietoverkkoja suojata, vaan siitä, miten tehokkaimmin suojaat ne viimeistään nyt.

 

Koska tieto on jokaiselle yritykselle yksi sen tärkeimpiä liiketoimintatekijöitä, on vähintäänkin perusteltua, että olennainen data on riittävästi suojattua – etenkin digiaikana, kun kaikilla on pääsy nettiin.

 

Nyt sinulla on välitavoite myös toiselle vuosineljännekselle! Loppuvuoden voit seurata tavoitteen toteutumista: miten prosessien tehostuminen alkaa näkyä digitalisoinnin avulla. Välitavoitteiden avulla saat toivottavasti onnistumisen kokemuksia matkan varrella, ettei palkintoa tarvitse aivan joulukuulle asti odottaa. Toteutuisivatpa muutkin uuden vuoden lupaukset yhtä mallikkaasti!  

 

Voit perehtyä aiheeseen tarkemmin oppaamme avulla.

 

Lataa opas: Näin johdat digitalisaatiota

Kaj Seeste

Kirjoittaja Kaj Seeste

Document Housen markkinointijohtaja, jolla on aktiivinen ote myyntityöhön.