Skip to the main content.

kameleon-symbol

OTA YHTEYTTÄ

Moikka,

Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.

Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.

Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa. 

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi. 

ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.

Ideation Brainstorming Tips Infographic Graph-6

1 min read

Mistä on hyvät hankintajohtajat tehty?

Mistä on hyvät hankintajohtajat tehty?

Hankintojen johtaminen

 

Myyntimies (tai -nainen) on hyvä silloin, kun hän myy 2 kertaa kuukausipalkkansa verran joka kuukausi. Erinomaisuuskerroin kasvaa suoraan sen mukaan, mitä enemmän kauppaa tulee. Erinomaiseksi ammattiostajaksi ei kuitenkaan tule isompien ostojen myötä.

Millä sitten mitataan hankintojen ja/tai hankintajohtajan onnistumista? Entä voiko kaikille hankinnoille laskea ROIn samalla tavalla kuin tuotantokoneinvestoinnille?

 

Hankintojen kokonaisuuksien arviointi on erityisen vaikeaa, jos epäsuorat hankinnat ovat jakautuneet eri puolille organisaatiota, eikä kukaan ole ottanut vastuuta kaikista hankinnoista. Tällöin yritys menettää helposti volyymiedut ostamisessa eikä kehity yhdessä palveluntuottajien kanssa. Etevä hankintajohtaja tietää reaaliajassa, mitä yritykseen on hankittu, mitä hankitaan tulevaisuudessa, mitä hankinnat maksavat sekä miten ne vaikuttavat muuhun liiketoimintaan.

 

Tavallisesti hankintoja arvioidaan hankintabudjettia vasten. Sekä palvelut että tavarat hankitaan samasta budjetista ja hankintajohtajan pitäisi venyttää budjetti riittämään kaikkeen, pahimmillaan/parhaimmillaan koko yrityksen tarpeisiin. Ammattimainen ostaja osaa ottaa huomioon niin palvelunhankinnan erityispiirteet kuin eri organisaatioyksiköiden tarpeet. Se vaatii jo bisnesosaamista.

 

Silti tilanne on edelleen se, että hankinnan onnistumista arvotetaan eurojen kautta. Jos hankintabudjetista jää rahaa hankinnan jälkeen, ostaja on onnistunut. Jos taas ei, niin… Noh, kiitoksia ei ainakaan satele. Jos ostaja vielä pystyy perustelemaan, miten hankinta myöhemmin säästää euroja tai miten se palvelee bisnestä pidemmällä aikajänteellä, on johtokin tyytyväinen.

 

Johdon lisäksi yrityksen muut ahertajat ovat mielissään silloin, kun rutiinit toimivat. Mikään ei aiheuta niin paljon rutinaa kuin se, jos netti pätkii, tulostin ei toimi tai lounarit ovat myöhässä. Pienet asiat arjessa ratkaisevat. Hankintakin on todennäköisesti onnistunut silloin, kun siitä ei jälkikäteen kuulu mitään. Toisaalta, ostajaa tuskin haittaisi, jos me peruspuurtajatkin muistaisimme heitä joskus kiitoksella.

Testaa omat hankintataitosi ja lue lisää hankinnoissa onnistumisesta.

Lataa hankintaosaamisen opas

IT-palveluiden hankinta tehokkaasti - miten onnistut

IT-palveluiden hankinta tehokkaasti - miten onnistut

Jotta voit ostaa IT-palveluita (tai palveluita ylipäätään), sinun pitää ensin määritellä tarvittava palvelu tarkasti. Aloita vastaamalla...

Read More

Ammattiostaja palveluita hankkimassa – mitä silloin pitää huomioida?

Palveluiden hankinta – on se sitten it-palvelua, kirjanpitopalvelua tai mitä tahansa muuta – koetaan hankalaksi. Asia on aivan sama kuin...

Read More
Haasteet IT-johtamisessa

Haasteet IT-johtamisessa

Emerson Network Powerin tekemästä tutkimuksesta selviää lähes 800 IT-ammattilaisen näkemys siitä, mitkä asiat aiheuttavat tällä hetkellä haasteita...

Read More