Skip to the main content.

kameleon-symbol

OTA YHTEYTTÄ

Moikka,

Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.

Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.

Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa. 

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi. 

ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.

Ideation Brainstorming Tips Infographic Graph-6

1 min read

IT-palveluiden hankinta tehokkaasti - miten onnistut

IT-palveluiden hankinta tehokkaasti - miten onnistut

 

 

Jotta voit ostaa IT-palveluita (tai palveluita ylipäätään), sinun pitää ensin määritellä tarvittava palvelu tarkasti. Aloita vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

1) Mikä ongelma hankinnalla ratkaistaan?
2) Mitä hankinnalla tavoitellaan?

 

Esimerkiksi IT-osasto saattaa kokea ongelmalliseksi sen, että yrityksen kopiokoneet ja tulostimet vaativat yllättävän usein huoltoja tai värikasettien vaihtoa. Käyttäjiltä puolestaan tulee huonoa palautetta, kun he eivät saa tarvitsemiaan asiakirjoja ajallaan. Ketjureaktio on valmis ja sitten muutkin (=tärkeämmät) yrityksen prosessit hidastuvat tarpeettomasti. Ideaalitilanne IT-osaston kannalta olisi, että laitteet toimivat tauotta ilman, että heidän tarvitsee käyttää aikaansa rutiinihommiin, kuten kasettien vaihtamiseen.

 

Toisaalta, niitäkin kavereita varmasti löytyy, joille osien vaihtaminen ja paperitukosten poistaminen on mielekäs tapa kuluttaa 8 tuntia päivästä. Yrityksen johto saattaa kuitenkin pitää ajankäyttöä sellaiseen jonkinlaisena haaskauksena.

 

Tarvitsemastasi palvelusta riippumatta palveluntoimittajia on markkinoilla varmasti lukematon määrä. Globaalit toimittajat ovat helposti tunnistettavissa, eikä niiden kykyä toimittaa halutunlaista palvelua kyseenalaisteta. Suurimpien toimijoiden kohdalla saattaa kuitenkin mietityttää heidän palvelualttiutensa tai hinnaston skaalautuvuus pienemmällekin toimijalle.

 

Pienillä ja keskisuurilla toimittajilla on myös omat etunsa suurempiin verrattuna. IT-palveluiden toteutus vaatii usein jonkinlaista erityisosaamista, mitä pienemmiltä toimittajilta on. Lisäksi hankinta voi olla helpompaa, mikäli yhteinen kieli löytyy helposti ja palveluntuottajan sekä –ostajan on helppo samaistua toistensa toimintaympäristöihin.

 

Valittuasi palveluntoimittajan olet jo hyvällä mallilla. Suurin työ on kuitenkin saada sitoutettua tietyn prosessin/toiminnon omistaja mukaan hankintaprojektiin. Jos olet hankkimassa esimerkiksi uutta asiakkuudenhallintajärjestelmää, hankinnassa täytyy olla mukana IT:n lisäksi asiakkuuksista vastaava henkilö. Nimellinen sitoutuminen ei riitä, vaan henkilöllä tulee olla myös ajalliset ja laadulliset resurssit tehtävän hoitamiseen.

Tiivistetysti siis, muista nämä kolme seikkaa:

  • Määrittele tarve tarkasti.
  • Kartoita mahdolliset palveluntoimittajat huolellisesti.
  • Sitouta omat resurssit IT:n ulkopuolelta hankintaan.

Yksityiskohtaiset vinkit IT-palveluiden ostajalle löydät oppaastamme.

Miten ostat IT-palveluita

Mistä on hyvät hankintajohtajat tehty?

Mistä on hyvät hankintajohtajat tehty?

Myyntimies (tai -nainen) on hyvä silloin, kun hän myy 2 kertaa kuukausipalkkansa verran joka kuukausi. Erinomaisuuskerroin kasvaa suoraan sen...

Read More
Haasteet IT-johtamisessa

Haasteet IT-johtamisessa

Emerson Network Powerin tekemästä tutkimuksesta selviää lähes 800 IT-ammattilaisen näkemys siitä, mitkä asiat aiheuttavat tällä hetkellä haasteita...

Read More
Suunnitelma onnistumiselle

Suunnitelma onnistumiselle

Onnistuminen ei tapahdu sattumalta, eikä varsinkaan menestyminen. Se vaatii suunnittelua, harjoittelua, arviointia ja jatkuvaa halua kehittyä....

Read More