1 minuuttia

Massadata – massiiviset odotukset

Kirjoittaja Kaj Seeste on 7. elokuuta 2015 klo 12.49.58

Olet varmasti jo kuullut big datasta, suomalaisittain massadatasta. Sen määrittely ei ole sen helpompaa kuin aiemmin mainitun IoTin.

Big datalle on kuitenkin tyypillistä seuraavat asiat:

  • Dataa tulee paljon ja eri lähteistä
  • Data voi olla jonkin laitteen tai järjestelmän automaattisesti tuottamaa
  • Big data sellaisenaan on usein merkityksetöntä --> sitä pitää analysoida ja jatkojalostaa, jotta sitä voidaan hyödyntää
  • Volume, velocity ja variety --> datan runsas volyymi, vauhdikkuus ja vaihtelevuus

Erilaisia ehdotuksia big datan määritelmäksi löytyy netistä yllin kyllin, mutta ne voit googlata halutessasi itsekin. Kysymys ei ole siitä, mikä se on, vaan miten se vaikuttaa sinuun ja bisnekseesi.

Big datalle on ladattu muutamien viime vuosien kuluessa massiivisia odotuksia. Ehkä syystäkin, sillä useiden tutkijoiden mukaan big datassa on potentiaalia IoTin ohella mullistaa maailma. Käytännössä big datalla on rooli jokaisessa toiminnossa, jossa ihminen on teknologiansa kanssa mukana.

Koska big datasta ei enää päästä eroon, on tärkeää miettiä mitä sillä aikoo tehdä. Olet hyödyntänyt sitä jo paljon huomaamattasi. Sähköpostisi osaa blokata spämmin automaattisesti. Puhelimella viestin näpyttely on (useimmiten) kätevää ennakoivan tekstinsyötön ansiosta. Autosi tietää, milloin pitää jarruttaa. Tämä on mahdollista big datan ja analysoinnin ansiosta.

Oletko miettinyt, millaista dataa tarvitset, jotta voisit entistä paremmin palvella asiakkaitasi? On koko ajan todennäköisempää, että juuri tarvitsemaasi dataa on saatavilla. Pitää vain osata määritellä, mitä tarvitsee. Erilaisten experttien ja alan asiantuntijoiden rooli tulee väistämättä muuttumaan big datan myötä.

Kokemus, havainnot ja mutu eivät enää toimi, elleivät ne ole yhdenmukaisia analysoidun datan kanssa. Tämä muuttaa totuttuja tapoja niin johtamisesta, päätöksenteosta kuin oppimisesta.

Forrester Consulting toteutti Xeroxin pyynnöstä tutkimuksen big datasta Euroopassa. Tutkimukseen osallistui 330 C-levelin päätöksentekijää ja osastopäällikköä.

Lataa tutkimuksen infografiikka

Kaj Seeste

Kirjoittaja Kaj Seeste

Document Housen markkinointijohtaja, jolla on aktiivinen ote myyntityöhön.