1 minuuttia

Mitä IoT voi oppia printtimaailmasta?

Kirjoittaja Kaj Seeste on 24. heinäkuuta 2015 klo 11.41.53

Se mikä oli ennen scifiä on nyt arkirutiinia. Puhutaan siis Internet of Things’stä, asioiden Internetistä eli IoTista. Gartner-tutkimusyhtiön määritelmän mukaan: ”IoT on verkosto, jossa fyysiset objektit sisältävät teknologiaa, joka voi kommunikoida tai olla vuorovaikutuksessa sisäisen tai ulkoisen ympäristön kanssa.”


IoTille ei oikeastaan vielä ole tarkkaa määritelmää. Se pitää sisällään paljon, eikä kukaan ole vielä rajannut, mitä kaikkea siihen kuuluu tai ei kuulu. Yhteistä eri määritelmille on kuitenkin tiedon liikkuvuus asiasta/esineestä/objektista muihin suuntiin. Tiedon hyödyntämisen mahdollisuudet ovat rajattomat.

Bisnesmaailmassa asiat ovat kuuluneet jonkinlaiseen verkkoon tai verkostoon jo jonkin aikaa – ja nyt puhutaan muistakin kuin tietokoneista ja puhelimista. Myös valaistusjärjestelmät, ovien lukitukset ja turvallisuusjärjestelmät ovat verkossa. Ja niin myös printterit, toimistoista tutut monitoimilaitteet. Kyllä vaan, ne ovat olleet osa IoTia jo ennen kuin olet kuullut koko hypetermistä.

Monilla organisaatioilla on jo kokemusta siitä, miten työnkulkuja voidaan automatisoida suoraan monitoimilaitteelta, miten paperinen informaatio saadaan digitaaliseksi tiedoksi suoraan eri järjestelmiin ja miten metatiedot helpottavat tiedon syöttämistä ja hakemista. Tämä kaikki on ollut jo pitkään mahdollista. Pian siitä tulee välttämätöntä.

Mitä tulostinympäristön hallintapalvelut ovat jo tehneet?

Koska monitoimilaitteet ovat olleet käytössä ja kytkettynä Internetiin jo pidempään, olisiko mahdollista että IoT voisi ottaa sieltä mallia kehityskaarelleen? Millaisia asioita IoTin käyttäjät ja kehittäjät voisivat ottaa huomioon uudella aikakaudella?

3 vinkkiä alkuun:

  • keskity mittaamisessa vain muutamaan tärkeimpään muuttujaan
  • käytä dataa hyväksesi, jotta voit jatkuvasti panostaa kehitykseen
  • työskentele yhdessä kokeneen kumppanin kanssa

Lisää vinkkejä ja selitykset e-kirjassamme: Mitä IoT voi oppia MPS:stä? Niiden avulla IoT ei jää sinun kohdallasi vain hypeksi ja hidastuttajaksi, vaan luot sillä mahdollisuuden bisneksellesi.

Lataa e-kirja

Kaj Seeste

Kirjoittaja Kaj Seeste

Document Housen markkinointijohtaja, jolla on aktiivinen ote myyntityöhön.