Skip to the main content.

kameleon-symbol

OTA YHTEYTTÄ

Moikka,

Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.

Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.

Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa. 

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi. 

ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.

Ideation Brainstorming Tips Infographic Graph-6

1 min read

Digitalisaation johtaminen

Digitalisaation johtaminen

 

Johtaminen = määrätietoista yhdessä kulkemista kohti sovittuja päämääriä ja tavoitteita. Se on ihmisten organisointia ja sosiaalista vuorovaikutusta siten, että jokainen voi antaa parastaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Digitalisaatio ei horjuta johtamisen perusperiaatteita, vaan antaa sille omat erityispiirteensä.

 

Muuttuvat tehtävät

 

Digitalisaation johtamisessa oman lisämausteen tuo poisoppimisen ja luopumisen johtaminen. Jotta ihmiset ja yritykset voivat tehdä asioita uudella tavalla, jostain vanhasta on väistämättä luovuttava. Se aiheuttaa helposti muutosvastarintaa.

 

Taitava johtaja selviytyy näistäkin tilanteista avoimen viestinnän avulla. Myös ihmisten mukaan ottaminen muutosprojekteihin auttaa muutoksen ”pehmentämisessä”. Kun ihmisillä on ollut mahdollisuus vaikuttaa muutoksen läpivientiin, se on helpompi ottaa vastaan.

 

Digitalisaation myötä johtajan täytyy luottaa alaisiinsa entistä enemmän. Hänen on annettava työntekijöille enemmän tilaa tehdä oikeita päätöksiä oikea-aikaisesti. Niin liike-elämän kuin muunkin maailman rytmi on niin vauhdikas, ettei joka tilanteessa ole aikaa kysyä lupaa yhdeltä tai useammalta taholta. Mitä enemmän hierarkiaa yrityksissä on, sitä suuremmasta asennemuutoksesta on kyse.

 

Mistä työntekijät sitten tietävät, mitkä ovat niitä oikeita päätöksiä? Johdon tehtävänä on varmistaa, että koko organisaatiolla on selkeästi mielessä tavoitteet, joihin pyritään sekä missä puitteissa toimitaan.

 

Kasvava rooli

 

Vaikka johdon on annettava osa vastuustaan ja vallastaan muille työntekijöille, johdon työmäärä ei suinkaan vähenny. Johtajien täytyy osata tehdä isoista ja monimutkaisista asioista yksinkertaisia. Yksinkertaistaminen on taitolaji.

 

Lisäksi johtajien pitää lisätä koko organisaation tietotaitoja siitä, miten tehdyt päätökset ovat vaikuttaneet ja miten ne vievät kohti yhteistä tavoitetta. Se ohjaa jatkossa jokaista entistä parempia päätöksiä kohti.

 

Työ on jatkuvaa ja muutosvastarintaa ilmenee varmasti aktiivisestakin viestinnästä huolimatta. Johtajalle on kuitenkin epäilemättä palkitsevaa nähdä alaistensa onnistumisia ja kehitystä omassa työssään. Sekin on osa digitalisaatiota – kehittyminen ja uusien asioiden haltuunotto.

 

Henkilön, joka johtaa digitalisaatiota, ei itse tarvitse olla diginatiivi, digiosaaja tai Tolvasen veroinen digitalisti. Hänen täytyy olla valmis raivaamaan organisaatiossa tilaa digitalisaatiolle ja valmistaa ihmiset sen vastaanottoon. Johtajan rooliin kuuluu siis edelleen johtaminen eikä digitalisaation johtamisesta siten pitäisi muodostua mitään kasvotonta mörköä.

 

Miten toteutat?

 

Joitain ohjenuoria mietin kuitenkin valmiiksi teille, jotka työssänne johdatte digitalisaatiota tai aiotte ryhtyä siihen.

  1. Tee päätös digitaalisuuden suunnasta
Mieti, mihin olet organisaatiota viemässä. Mitä haluat työntekijöiden uudessa tilanteessa tekevän? Miten koulutat ja valmennat heidät siihen?

 

  1. Konkretisoi tavoite numeroiksi
Johtajalle varmasti tuttua – aseta tavoite. Millaisilla luvuilla voit arvioida tavoitetilaan pääsemistä? Entä miten mittaat onnistumista matkan varrella? Matka on vähintään yhtä tärkeä kuin määränpää ja sen aikana tavoitteetkin voivat muuttua.

 

Lisää vinkkejä oppaassamme: Näin johdat digitalisaatiota. Sisältää kohdat nro 1 – 7.

 

Lataa oma oppaasi tästä

Tee digitalisaatiosta mahdollista

Tee digitalisaatiosta mahdollista

Jos sinun on vaikea keksiä syitä sille, miksi siirtyä digitaaliseen aikakauteen, mieti tätä. Miksi liiketoimintasi on alun perin perustettu, miksi...

Read More
Mistä lisää aikaa johtajalle?

Mistä lisää aikaa johtajalle?

Meillä kaikilla on päivässä samat 24 tuntia, joista tavallisesti vietämme töissä suurin piirtein 8 tuntia. Onko kellään muulla tunnetta, että...

Read More
Pilvipalvelut, asiakirjahallinta, työnkulut - mitä näillä kaikilla tekee?

Pilvipalvelut, asiakirjahallinta, työnkulut - mitä näillä kaikilla tekee?

Pilvipalveluiden kanssa on käynyt ”ei nähdä metsää puilta” –ilmiö. Termiä viljellään niin ahkerasti, ettemme enää kiinnitä siihen huomiota.

Read More