Tee digitalisaatiosta mahdollista
Jos sinun on vaikea keksiä syitä sille, miksi siirtyä digitaaliseen aikakauteen, mieti tätä. Miksi liiketoimintasi on alun perin perustettu, miksi...
Moikka,
Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.
Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.
Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa.
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi.
ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.
Johtaminen = määrätietoista yhdessä kulkemista kohti sovittuja päämääriä ja tavoitteita. Se on ihmisten organisointia ja sosiaalista vuorovaikutusta siten, että jokainen voi antaa parastaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Digitalisaatio ei horjuta johtamisen perusperiaatteita, vaan antaa sille omat erityispiirteensä.
Muuttuvat tehtävät
Digitalisaation johtamisessa oman lisämausteen tuo poisoppimisen ja luopumisen johtaminen. Jotta ihmiset ja yritykset voivat tehdä asioita uudella tavalla, jostain vanhasta on väistämättä luovuttava. Se aiheuttaa helposti muutosvastarintaa.
Taitava johtaja selviytyy näistäkin tilanteista avoimen viestinnän avulla. Myös ihmisten mukaan ottaminen muutosprojekteihin auttaa muutoksen ”pehmentämisessä”. Kun ihmisillä on ollut mahdollisuus vaikuttaa muutoksen läpivientiin, se on helpompi ottaa vastaan.
Digitalisaation myötä johtajan täytyy luottaa alaisiinsa entistä enemmän. Hänen on annettava työntekijöille enemmän tilaa tehdä oikeita päätöksiä oikea-aikaisesti. Niin liike-elämän kuin muunkin maailman rytmi on niin vauhdikas, ettei joka tilanteessa ole aikaa kysyä lupaa yhdeltä tai useammalta taholta. Mitä enemmän hierarkiaa yrityksissä on, sitä suuremmasta asennemuutoksesta on kyse.
Mistä työntekijät sitten tietävät, mitkä ovat niitä oikeita päätöksiä? Johdon tehtävänä on varmistaa, että koko organisaatiolla on selkeästi mielessä tavoitteet, joihin pyritään sekä missä puitteissa toimitaan.
Kasvava rooli
Vaikka johdon on annettava osa vastuustaan ja vallastaan muille työntekijöille, johdon työmäärä ei suinkaan vähenny. Johtajien täytyy osata tehdä isoista ja monimutkaisista asioista yksinkertaisia. Yksinkertaistaminen on taitolaji.
Lisäksi johtajien pitää lisätä koko organisaation tietotaitoja siitä, miten tehdyt päätökset ovat vaikuttaneet ja miten ne vievät kohti yhteistä tavoitetta. Se ohjaa jatkossa jokaista entistä parempia päätöksiä kohti.
Työ on jatkuvaa ja muutosvastarintaa ilmenee varmasti aktiivisestakin viestinnästä huolimatta. Johtajalle on kuitenkin epäilemättä palkitsevaa nähdä alaistensa onnistumisia ja kehitystä omassa työssään. Sekin on osa digitalisaatiota – kehittyminen ja uusien asioiden haltuunotto.
Henkilön, joka johtaa digitalisaatiota, ei itse tarvitse olla diginatiivi, digiosaaja tai Tolvasen veroinen digitalisti. Hänen täytyy olla valmis raivaamaan organisaatiossa tilaa digitalisaatiolle ja valmistaa ihmiset sen vastaanottoon. Johtajan rooliin kuuluu siis edelleen johtaminen eikä digitalisaation johtamisesta siten pitäisi muodostua mitään kasvotonta mörköä.
Miten toteutat?
Joitain ohjenuoria mietin kuitenkin valmiiksi teille, jotka työssänne johdatte digitalisaatiota tai aiotte ryhtyä siihen.
Lisää vinkkejä oppaassamme: Näin johdat digitalisaatiota. Sisältää kohdat nro 1 – 7.
Jos sinun on vaikea keksiä syitä sille, miksi siirtyä digitaaliseen aikakauteen, mieti tätä. Miksi liiketoimintasi on alun perin perustettu, miksi...
Työn digitalisaatiota käsittelevän tutkimuksen viimeisimmät löydökset paljastavat, että alle puolet tietotekniikkapäättäjistä käyttää tällä...
Johtamisen perusperiaatteet ovat samoja jo vuosien takaa. ”Hajota ja hallitse” ei ehkä sellaisenaan toimi nykypäivän yrityksessä samalla tavalla kuin...