Skip to the main content.

kameleon-symbol

OTA YHTEYTTÄ

Moikka,

Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.

Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.

Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa. 

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi. 

ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.

Ideation Brainstorming Tips Infographic Graph-6

1 min read

Fiksu tiedonhallinta tuo helpotusta työntekoon

Fiksu tiedonhallinta tuo helpotusta työntekoon

Mitä mielikuvia uuden tiedon- tai asiakirjahallintajärjestelmän käyttöönotto herättää: Pitkittynyt prosessi ja puolitiehen jääneet saavutukset vai sutjakasti maaliin ohjattu projekti, jossa parannukset näkyvät heti arjessa?

"Tiedonhallintajärjestelmien käyttöönotto nähdään useammin vaikeana kuin helppona projektina", kertoo Document Housen myyntijohtaja Erkki-Jussi Welling.

Onnistuakseen käyttöönotto edellyttää, että loppukäyttäjät eli henkilöstö osallistuu useisiin pitkiin koulutuksiin. Siltikään -seikkaperäisistä ohjeistuksista ja tukipäivystyksestä huolimatta- uuden ohjelman käyttö ei aina taivu arjen työskentelyyn.

Miksi tiedonhallintajärjestelmien käyttöönotto ja käyttö on usein vaikeaa ja raskasta?

Pahimmillaan työntekijöiden suosituimpana tallennuspaikkana säilyy oman koneen työpöytä, kun uusi uljas tiedonhallintajärjestelmä metatietoineen jää käyttämättä. Kokosimme yhteen kolme näkökulmaa, jotka olemme oppineet asiakirjojen ja tiedon hallinnasta.

1: Pelkkä hankinta ei riitä haluttuun lopputulokseen

Jokainen meistä välttelee hankalien ja vaikeiden työvälineiden käyttöä. Monipuolisista toiminnoistaan (kuten esimerkiksi metatietoihin perustuvat työjonot) huolimatta tiedonhallintajärjestelmät eivät ole helppokäyttöisyyden edelläkävijöitä.

Pelkkä järjestelmän ostaminen ei tee hankinnasta tuottoisaa; vasta järjestelmän systemaattinen käyttäminen tuo tuloksia. Kääntäen: Jos järjestelmähankinta ei päädy osaksi rutiinityöskentelyä, se ei maksa itseään takaisin.

2: Koulutukset ja ohjemateriaalit eivät korvaa helppokäyttöisyyttä

Vaikka osana käyttöönottoprojektia jokainen organisaationne työntekijä velvoitettaisiin istumaan auditoriossa katsomassa kalvosulkeisia uuden ohjelmiston toiminnoista, käteen jäänyt oppi voi jäädä heikoksi. Ja vaikka osa henkilöstöstä ottaisikin uuden ohjelmiston osaksi arkeaan, sekään ei vielä riitä. Tiedonhallintajärjestelmä ei tuo haluttuja parannuksia, jos osa työntekijöistä jatkaa työntekoaan kuten ennenkin.

Asiakirjojen ja dokumenttien metatiedotusta voi kyllä ohjeistaa, samoin kuin uuden järjestelmän toiminnoista voi ottaa lukemattomia ruudunkaappauskuvia ohjeiksi. "Moni asiakkaamme on kuitenkin todennut, että intraan tallennettu ohjeistus ja manuaali eivät käytännössä ole olemassa. Intrassa olevia ohjeita ei löydetä eikä omaksuta käyttöön", toteaa Erkki-Jussi.

3: Tiedonhallintahallintajärjestelmät ovat parhaimmillaan älykkäinä taustajärjestelminä

Sharepoint, M-Files, ThereFore ja muut ohjelmistot ovat ennen kaikkea älykkäitä taustajärjestelmiä. Niissä voi olla hienoja mahdollisuuksia metatietopohjaisiin hakuihin, työkulkujen ohjaamiseen ja tiedon jäljitettävyyteen.

Tavallista työntekijää ei kuitenkaan ole mikään pakko opettaa metatiedottamaan asiakirjojaan tai muistamaan eri tallennuskansioita. Dokumentinhallintajärjestelmän voi ottaa käyttöön ilman raskaita koulutuksia ja silti päästä parempaan lopputulokseen.

"Ihmisen pitää kokea välittömiä hyötyjä, jos hänen halutaan jatkavan jonkin uuden ohjelmiston käyttöä", Erkki-Jussi huomauttaa. "Loppukäyttäjälle kannattaa tarjota helpoin mahdollinen tapa hoitaa omia työtehtäviään. Käytännössä tämä voidaan ratkaista siten, että uudet palvelut ja toiminnallisuudet viedään siihen ympäristöön, jossa työntekijä muutenkin tekee töitään".

Tarjoa käyttäjälle helpoin tapa tehdä asiat oikein —myös tiedonhallinnassa

Tavallinen käyttäjä haluaa päästä mahdollisimman helpolla. Siksi tiedonhallinta kannattaa tehdä mahdollisimman automaattiseksi ja loppukäyttäjälle helpoksi.

"Ottamalla käyttöön valmiin ja hyväksi koetun toimintatapamme pystyt virtaviivaistamaan prosesseja ja tuomaan ryhtiliikkeen asiakirjoihin ja esityksiin. Ratkaisumme tuo yhtä aikaa työntekijälle helpoimman tavan tehdä omia työtehtäviään vaikkapa tutussa Office-ympäristössä. Samalla organisaatio saa otettua dokumentinhallintajärjestelmän käyttöön kevyemmin ja nopeammin mutta niin, että asiakirjoista saadaan talteen parhaat mahdolliset tiedot", Erkki-Jussi summaa.

Kuinka helpoksi arvioit uuden dokumentinhallintajärjestelmän käyttöönoton omassa organisaatiossasi? Entä kuinka tehokkaasti olette valjastaneet metatiedot tekemään työt puolestanne? Opi lisää oppaastamme Metatieto: mitä ja miksi?

Lataa opas

Tunnistatko nämä kuusi väitettä tiedonhallinnan sudenkuopista?

Tunnistatko nämä kuusi väitettä tiedonhallinnan sudenkuopista?

Näennäisesti moderni työympäristö ei vielä takaa, että työt sujuisivat ripeästi. Kokosimme kuusi kohtaa, joita jokaisen prosessien tehostamista...

Read More
Mitä metatieto on ja miksi minä käyttäisin sitä?

Mitä metatieto on ja miksi minä käyttäisin sitä?

Vaikket arjessasi käytäkään sanaa ”metatieto” kovin usein, se on asia, jota ilman arkesi tai työpäiväsi ei rullaisi. Metatiedolla tarkoitetaan...

Read More
metatiedot kiinnostaa - ja syystäkin

metatiedot kiinnostaa - ja syystäkin

Sekä myyntitiimien keräämien asiakkaiden kommenttien pohjalta, että Googlen analytiikan mukaan, eniten meiltä kysytään ja meiltä googlataan...

Read More