Skip to the main content.

kameleon-symbol

OTA YHTEYTTÄ

Moikka,

Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.

Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.

Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa. 

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi. 

ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.

Ideation Brainstorming Tips Infographic Graph-6

1 min read

Miten aiot selvitä digitaalisesta murroksesta?

Miten aiot selvitä digitaalisesta murroksesta?

 

Vaikka ollaan kovaa vauhtia menossa kohti kaikkea digitalisoitua ja automatisoitua, on todennäköistä, että bisneksessäsi liikkuu yhä paperia. Et ole ainut. Aberdeen Groupin tekemän tutkimuksen mukaan lähes puolet vastaajista kertoi, että heidän perusbisnesprosessit olivat riippuvaisia jonkinlaisista paperidokumenteista tai digitaalisesti järjestäytymättömästä datasta. Yli puolet vastaajista kertoi, että heidän bisnesdataansa säilytetään näissä formaateissa.

Vastaajat tunnistivat paperipohjaisiin prosesseihin liittyen 3 isoa ongelmaa:

  • dokumenttien käyttäminen ja käsittely kestää liian kauan,
  • maksaa liian paljon ja
  • volyymit kasvavat liian nopeasti.

Informaatiotulvan digitalisointi ratkaisee joitain näistä ongelmista. Ydinkysymys onkin, mistä aloitat dokumenttien digitalisoinnin. Et voi mennä vikaan, jos aloitat omien prosessiesi arvioinnilla. Digitaalinen murros liittyy yhtä paljon arkipäiväisiin työprosesseihimme kuin seuraavaan isoon teknologiamullistukseen. Vaikka ollaan isojen asioiden äärellä, alkuunpääsy on pienistä muutoksista kiinni. Tulevaisuuden toimisto tulee olemaan digitaalinen ympäristö, joka nojaa digitaalisiin prosesseihin.

 

Juuri arkipäivän pakertamisessa digitalisaation hyödyntäminen on ratkaiseva kilpailutekijä, kun on kyse asiakastyytyväisyydestä, työntekijöiden tuottavuudesta ja pienemmistä kustannuksista.

 

Kuilu paperisen ja digitaalisen välillä

Organisaation kyky siirtyä paperipohjaisista prosesseista digitaalisiin työtapoihin on suoraan verrannollinen operatiivisen toiminnan menestykseen. Jossakin kohtaa siirtymävaihetta skannaaminen on nostettava esille. Se on olennainen osa siirtymistä digitaaliseen toimistoon ja digitaaliseen tulevaisuuteen.

Tästä aiheesta on paljon hyvää pohdintaa jo entuudestaan. Esimerkiksi dokumentinhallinnan asiantuntija, Kevin Craine, on jo aiemmin kuvannut skannaamisen eri tasot. Hän on määritellyt 5 eri skannaustasoa sekä esitellyt niihin liittyvät riskit ja mahdollisuudet. Tässä tiivistelmä Crainen määritelmistä:

1.     Skannaa ja säilö

Kevyin vaihtoehto tiedon kaappaamiselle. Skannaa paperidokumentit ja säilytä ne digitaalisessa muodossa.

2.    Tavallinen tunnistus

Teknologiat kuten OCR (Optical Character Recognition = optinen merkintunnistus) lukevat dataa suoraan dokumentista ja automaattisesti muuttavat sen indeksoiduksi tietokentäksi. Postinumerot, summat, ja päivämäärät ovat esimerkkejä tällaisesta datasta. Monet tiedontaltiointiohjelmista, jotka hyödyntävät OCR:ää edellyttävät dokumenttipohjien määrittelyä etukäteen. Se taas vaatii ohjelmoijien työtä, mikä tarkoittaa lisäkustannusta ennen kuin tälle tasolle päästään.

3.    Älykäs datan kaappaus

Edistyneemmät tiedontaltiointiratkaisut pystyvät käsittelemään monimutkaisempia datan lähteitä. Dokumenttipohjien ei esimerkiksi tarvitse olla etukäteen määriteltyjä tai data voi olla käsinkirjoitettua. Älykäs ohjelmisto lähettää digitalisoidun tiedon tarvittaviin taustajärjestelmiin, sovittuihin tallennuspaikkoihin tai sovelluksiin.

4.    Hajautettu tai mobiilitunnistus

Tietoa voidaan ottaa talteen useista eri lähteistä: monitoimilaitteelta, tabletista tai älypuhelimesta. Laitteet, jotka tukevat tiedonkaappausratkaisuja, antavat työntekijöille mahdollisuuden mistä tahansa syöttää tietoa suoraan yrityksen haluamiin järjestelmiin (lähettämättä esim. paperidokumenttia keskuskonttorin kautta skannattavaksi CRM:ään tai vastaavaan). 

5.    Kokonaisvaltainen ratkaisu

Crainen visio tästä on, että ”kaikki dokumentit on taltioitu, digitoitu ja säilytetty mahdollisimman pienellä manuaalityön määrällä”. Tiedon taltiointiratkaisu hyväksyy dokumentit missä tahansa muodossa: sisältäen paperin skannattuna, faksattuna tai monitoimilaitteelta, työpöytädokumentit, sähköpostit, mobiililaitteelta tulleen datan jne.

Jos bisneksesi on tosissaan siirtymässä digitaaliseen aikakauteen, sinulla on paljon tehtävää. Puoli voittoa on kuitenkin se, että tiedät mistä aloittaa! Viestimme on selvä: aloita dokumenttien digitalisoinnista. Pian olet matkalla kohti digitaalisia ja samalla tehokkaampia prosesseja.

Digitalisointi-projektin tueksi on järkevää etsiä osaava IT-kumppani.


Lue oppaastamme vinkit IT-palvelun ostajalle!

Tunnetko asiakirjanhallinnan ekosysteemin ja sen roolit?

Tunnetko asiakirjanhallinnan ekosysteemin ja sen roolit?

Asiakirjanhallinnan ekosysteemi on laaja ja monimutkainen, ja siihen kuuluu lukematon määrä työkaluja, jotka on suunniteltu helpottamaan asiakirjojen...

Read More
Asiakirjojen hallintaa vai ajanhukkaa?

Asiakirjojen hallintaa vai ajanhukkaa?

Nykyisessä hektisessä työympäristössä aika on usein arvokkain resurssimme. Silti monet organisaatiot tuhlaavat sitä tiedostamattaan tehottomaan...

Read More
Haasteita asiakirjanhallinnassa? Aika tutustua Kameleoniin tarkemmin

Haasteita asiakirjanhallinnassa? Aika tutustua Kameleoniin tarkemmin

Asiakirjat ovat yrityksen sydän ja sielu. Asiakirjamallit ovat yhä tärkeämmässä roolissa, koska ne auttavat automatisoimaan ja virtaviivaistamaan...

Read More