GDPR tulee – Oletko dokumentoinut henkilötietojen käsittelyn?
Toukokuussa päättyvä EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) siirtymäaika tarkoittaa, että yrityksissä on viimeistään nyt ryhdyttävä konkreettisiin...
Moikka,
Asiakirjat ovat keskeisiä organisaation toiminnalle. Niihin kertyy tietoa, niillä jaetaan tietoa. Niitä luodaan, kopioidaan, skannataan, editoidaan. Niitä tallennetaan, etsitään, lähetetään, vastaanotetaan, tulostetaan. Asiakirjoilla luodaan mielikuvia. Iso osa tietotyöläisen työajasta kuluu asiakirjojen kanssa, tunteja päivässä.
Tavassa käsitellä asiakirjoja näkyy myös tekijänsä kädenjälki. Sekä hyvässä että pahassa. Laadukkaat asiakirjat tuovat organisaatiolle kilpailuetua. Huolimaton suhtautuminen altistaa organisaation turhille riskeille.
Document Housen missio on tuoda älyä asiakirjoihin sen elinkaaren eri vaiheissa.
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin käydään teidän tilannetta läpi.
ps. erityisen tärkeätä on varmistaa, että asiakirjan elinkaari lähtee heti alusta alkaen oikealle polulle - myöhemmässä vaiheessa alun virheitä on vaikea korjata.
Johtamistyylejä on yhtä monta erilaista kuin johtajaa. Niiden arvottaminen paremmuusjärjestykseen riippuu organisaatiosta, ihmisistä, toimialasta, tähtien asennosta ja niin edelleen.
Hyvällä johtajalla on kuitenkin oltava tiettyjä ominaisuuksia ja taitoja, jotta johtaminen onnistuu. Yksi tärkeimmistä asioista on mielestäni kyky tunnistaa jokaisen työntekijän vahvuudet ja heikkoudet. Sen jälkeen suurin työ on enää valjastaa nämä yrityksen hyötykäyttöön.
Marcus Buckingham esitteli jo vuosia sitten yksinkertaisen tavan saada työntekijä kertomaan (huomaamattaan) vahvuuksistaan ja heikkouksistaan. Aloitetaan positiivisen kautta eli vahvuuksista. Kysy työntekijöiltäsi tai alaisiltasi joskus ”Mikä on ollut paras päivä töissä viimeisten 3 kuukauden aikana?”
Kuuntele vastaus huolellisesti, niin saat selville millaisista työtehtävistä henkilö nauttii ja miksi. Vahvuus ei välttämättä ole asia, jossa työntekijä on jo paras, vaan se voi olla myös tehtävä, jota työntekijä tekee mielellään ja sitä kautta harjaantuu siinä vielä mestariksi.
Sama toimii myös heikkouksien suhteen. ”Mikä on ollut huonoin päivä töissä viimeisten 3 kuukauden aikana?” Vastaus ei välttämättä tarkoita, että henkilö olisi surkea juuri siinä tehtävässä, vaan se voi olla jokin energiasyöppö homma. Jotain sellaista, minkä työntekijä osaa kyllä, mutta sitä ei vain huvita jostain syystä tehdä, jolloin aika ja energia kuluvat kyseisen tehtävän välttelyyn.
Se ei riitä, että johtaja tunnistaa työntekijöidensä vahvuudet ja heikkoudet. Hänen on tunnistettava myös kunkin oppimistyyli, jotta heikkouksia voidaan vahvistaa. Ensi alkuun tämä saattaa kuulostaa työläältä, mutta onneksi oppimistyyleissä on vain pääasiassa kolme vaihtoehtoa.
Henkilöllä voi olla yhdistelmä erilaisia oppimistyylejä, joista pääpiirteet ovat kuitenkin tunnistettavissa.
Hyvä johtaja ei yritä saada kaikkia alaisiaan samaan muottiin. Johtajan kallisarvoissin resurssi on aika, eikä sitä kannata käyttää ihmisten tai oppimistyylien muuttamiseen. Aika on syytä sijoittaa siiten, miten jokaisesta tekijästä saa osaamisen parhaiten esiin ja valjastettua yrityksen hyötykäyttöön. Johtajan mallia ei välttämättä kannata ottaa Oy Firma Ab:ltä.
Toukokuussa päättyvä EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) siirtymäaika tarkoittaa, että yrityksissä on viimeistään nyt ryhdyttävä konkreettisiin...
Syksyn näyttelypäivät ovat takana. Järjestimme näyttelypäivät asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme elo-/syyskuun vaihteessa. Tapahtuma...
Viimeisen kymmenen vuoden aikana teknologinen kehitys on ollut nopeampaa kuin koskaan aiemmin. Vauhti ei ole hidastumaan päin. Se ei ole uutta...