1 minuuttia

Digitalisoitumisen mahdollisuudet

Kirjoittaja Kaj Seeste on 27. huhtikuuta 2015 klo 12.36.09

 

Ville Tolvanen on ansiokkaasti määritellyt digitalisaation seuraavasti: ”se on teknologian integroitumista arkeen”. Arjesta meistä useimmat viettävät noin kolmasosan joko työpaikallaan tai töitä tehden muualla. Digitalisaatio on helpottanut monia käytännön tehtäviä kaikilla eri toimialoilla. Esimerkiksi timpuri voi leimautua työmaalle suoraan kännykkäilmoituksella, taksinkuljettaja voi ajastaa autonsa lämpenemään etukäteen tai kopiokonemyyjä voi tulostaa matkalaskunsa suoraan tabletilta.

Näiden yksittäisten, mutta näppärien pikkutoimintojen tai appsien lisäksi digitalisaatio mahdollistaa myös yrityksille uusia tapoja tehdä tuottavampaa liiketoimintaa.

 

Digitalisaation avulla yritykset tekevät edelleen samaa kuin ennen digiaikakautta – tyydyttävät erilaisia ihmisten tarpeita. Vaikka yksittäiset ihmiset tunnistavat niin välttämättömät kuin ei-välttämättömät tarpeet varsin helposti, tilanne muuttuu, kun ihmiset laitetaan samaan paikkaan, jota voidaan kutsua työpaikaksi. Työpaikan taas tarjoaa yritys, jolle sen omien tarpeiden tai liiketoiminnan kipukohtien tunnistaminen ei ole enää niin itsestään selvää.

 

Monia liiketoiminnan prosesseja on mahdollista automatisoida digitalisoitumisen myötä. Helpointa on aloittaa prosesseista, jotka ovat usein toistuvia ja rutiininomaisia (joku voisi sanoa, että tylsiäkin). Tarkoituksena ei suinkaan ole vähentää jo ennestään vähiä työpaikkoja, vaan kohdistaa ihmisten aika ja tekeminen oikeisiin asioihin. Se tehostaa liiketoimintaa.

 

Toivottavasti olet valmis muuttamaan tähänastisia tapojasi toimia. Digitalisoituminen on iso mahdollisuus kaikenkokoisille yrityksille toimialasta riippumatta. Alkuun pääseminen ei vaadi muuta kuin tahtoa pyrkiä parempaan ja valmiutta panostaa siihen. Yrityksen itsensä täytyy ensin ymmärtää, että totutut tavat ja toimintamallit eivät enää välttämättä kanna pitkälle. Sen jälkeen muutoksen tueksi löytyy osaavia kumppaneita, jotka varmistavat prosessien digitalisoinnin läpi koko organisaation.

KATSO VIDEO, MITEN TYÖ ON MUUTTUMASSA

Kaj Seeste

Kirjoittaja Kaj Seeste

Document Housen markkinointijohtaja, jolla on aktiivinen ote myyntityöhön.