Document House Blogi

17 tapaa miten työnkulun automaatio vaikuttaa liiketoimintaan

Kirjoittanut Kaj Seeste | 10. joulukuuta 2015 klo 14.14.19

 

Vakuutus- ja pankkialalle on vaikea löytää voittajaa – ainakaan, jos kilpaillaan prosessivetoisimmasta ja paperikeskeisimmästä toimialasta. Etenkin vakuutusalalla paperiprosessien suuri määrä ja monimutkaisuus vetää vertoja monelle muulle. Silti monella muullakin alalla kenen tahansa työhön liittyy usein lomakkeita, hakemuksia, maksukaavakkeita tai muita paperidokumentteja. Siinä mielessä aihe ei ole vieras kenellekään.

 

Onneksi on olemassa keinoja, joilla monista paperipohjaisista prosesseista saa tehtyä vähemmän aikaa vieviä ja työläitä. Työnkulun automaatio on jo osoittanut hyötynsä ainakin paljon paperityötä aiemmin vaatineella vakuutusalalla.

 

Tässä 17 tapaa, jolla automatisointi on muuttanut totuttuja rutiineja.

 

Tehokkaampia integraatioita

  1. Laadukkaampaa asiakaspalvelua monikanavaisessa palveluympäristössä.
  2. Mahdollistaa pääsyn samoihin tietoihin olit sitten asiakkaalla, asiakaspalvelukeskuksessa, paikallisessa toimistossa tai pääkonttorilla.
  3. Yksinkertaistaa tiedon jakoa eri taustajärjestelmien välillä.
  4. Integroi tiedonkeruun osaksi liiketoimintaprosesseja (riippumatta tiedon lähteestä tai alkuperäisestä formaatista)

Turvallisuusvaatimukset

  1. Ohjattu työnkulku mahdollistaa turvallisen tiedon viennin keskitetysti verkkopalveluun tai muuhun yrityksen taustajärjestelmään.
  2. Noudattaa palvelutason vaatimuksia läpi asiakirjahallinnon ja tiedot ovat helposti raportoitavissa.
  3. Ylläpitää dokumenttien kirjausketjuja ja vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta.

Parempaa asiakaspalvelua

  1. Vakuutusasioiden käsittely on nopeampaa, kun kaikki tiedot ovat käsittelijän saatavilla samassa paikassa.
  2. Vähentää asiakirjojen turhaa kiertoa paikasta toiseen ja säästää kuluissa, kun päätökset tehdään oikein heti ensimmäisellä kerralla kaikkien oleellisten tietojen perusteella.
  3. Nopeuttaa vakuutusasioiden luokittelua, käsittelyä ja päätöksien tekoa.
  4. Vakuutuksenottajat ja korvauksenhakijat ovat tyytyväisempiä mitä nopeammin korvauskäsittely on päätöksessä.

Tuottavuus ja kustannustehokkuus

  1. Yhtenäistää dokumenttien käsittelyyn liittyviä prosesseja ja nopeuttaa niitä.
  2. Antaa työntekijöille paikasta riippumatta nopean pääsyn tietoihin, joita he tarvitsevat onnistuakseen työssään.
  3. Auttaa vakuutuskäsittelijöitä ja päälliköitä tehokkaammin kohdistamaan resursseja.
  4. Parantaa mahdollisuuksia tehdä oikeita päätöksiä ja vähentää kalliita virheitä.
  5. Pienentää operatiivisia kustannuksia.
  6. Auttaa tekemään päätökset nopeasti, kun tarvittavat tiedot ovat heti käytettävissä.

 

Tällaisia kokemuksia löytyy jo vakuutusalalta. Jos sinultakin löytyy paljon paperipohjaisia prosesseja, joissa on suuri volyymi, nämä hyödyt ovat sinunkin saavutettavissa.